Autor Wątek: "Drugorzedne" aspekty funkcjonowania twierdzy.  (Przeczytany 2237 razy)

Offline Wolf

  • Administrator
  • 300 i więcej postów
  • ******
  • Wiadomości: 1552
    • Zobacz profil
"Drugorzedne" aspekty funkcjonowania twierdzy.
« dnia: Kwiecień 23, 2012, 17:35:35 »
Ponizsze, jest tylko zaznaczeniem pewnych problemow, jak znajde chwile czasu, stworze odnosne artykuly na stronie Stowarzyszenia.
-rejon ograniczen budowlanych-  po wycieczce, naszla mnie refleksja, ze temat nie zostal do konca naswietlony, we wlasciwy sposob. W pruskiej fortyfikacji funkcjonowaly trzy a wlasciwie cztery rejony na ktorych nie mozna bylo budowac. W miare oddalania sie od dziela, rezim ograniczen coraz bardziej zmniejszal sie. W "normalnej" twierdzy posiadajacej zwarte pasmo umocnien rdzenia, zastosowanie maja wszystkie cztery rejony ograniczen. I rejon - do 300 metrow od stoku drogi krytej - tutaj z reguly panowal najostrzejszy rygor - nie wolno bylo budowac zadnych budowli, chocby plotow, czy innego rodzaju ogrodzen. W sklad pierwszego rejonu wchodzil Jagd Reyon - czyli strefa obejmujaca de facto przedstok, w ktorej mysliwym nie wolno bylo uzywac broni palnej. W miare oddalania sie od dziela fortecznego, kolejne okolo 350 metrow obejmowala strefa II rejonu, a nastepnie po kolejnych kilkuset metrach zaczynal sie III rejon. W rejonie drugim i trzecim rejonie mozna bylo ewentualnie budowac - jednakze pod pewnymi warunkami.
Ustawodastwo na ten temat zaczyna sie w Prusach od roku 1797, ale w zasadzie, dla Wroclawia, wazniejsza jest ustawa z roku 1871, w jej mysl okreslono warunki stosowania ograniczen budowlanych przy twierdzach, bedace w uzyciu jeszcze podczas I wojny swiatowej.
Rejony ograniczen budowlanych, co byc moze warto podkreslic, rozciagaly sie zazwyczaj do okola dziela fortecznego. No wlasnie, tylko jak to bylo w praktyce ? We Wroclawiu rejony ograniczen budowlanych zostaja okreslone w 1910 . I tak nie wszystkie obiekty wyposazono w taka powiedzmy, forme ochrony - np. zaden z obiektow zbudowanych w czasie prac mobilizacyjnych 1914 roku nie mial zadnych zwiazanych ze swoim funkcjonwaniem stref rejonu ograniczen budowlanych. Praktycznie w twierdzach wyposazonych w obiekty z przeciwskarpa fosy to od owej przeciwskarpy rozpoczynal sie rejon ograniczen budowlanych, ktory konczyl sie oznaczonym skrotem literowym i czesto cyfra slupkiem. Slupki takie wyznaczaly wielobok strefy ograniczen. Mimo ze podstawa prawna do montazu slupkow byla zawsze ta sama ustawa, slupki wygladaja roznie i czasami roznia sie zastosowanymi skrotami literowymi. Nie zawsze sa tez numerowane.
We Wroclawiu nie bylo zadnych skarp, czy tym podobnych rzeczy, w zwiazku z tym, dzialke forteczna oznaczano slupkami kamiennymi, jakich kiedys uzywano do oznaczania stalych punktow osnowy geodezyjnej - jedyna roznica to wyryty z jednej strony skrot K.D. - ktorego znaczenia nie udalo sie dotychczas rozpracowac. Skad wiadomo ze te slupki oznaczaja konkretnie to, o czym mowa ? - ano stad ze ich lokalizacja pokrywa sie z dokumentacja poszczegolnych zespolow punktow oporu. Praktycznie bylo to proste rozwiazanie skomplikowanego problemu.

-zapory przeciwpiechotne - w Rzeszy Niemieckiej uzywano wlasciwie paru rodzajow zapor przeciwpiechotnych - dwa z nich nalezaly do stalych zapor ppiech. mowa tu o ciezkiej i lekkiej kracie fortecznej, nazywanej tez niekiedy krata przeciwszturmowa, bez zdjec ciezko okreslic, ale moge sobie poteoretyzowac - ciezkimi we Wroclawiu mogly byc zamkniete wjazdy do fortow, lekka natomiast ustawiono przed fasada schronu glownego I.St. 9. Jak mowie bez zdjec, jest to jedynie teoria. Byly tez dwa rodzaje polowej przeszkody ppiech. pierwszy rodzaj to zapora z sieci kolczastej opartej na palikach stalowych - tutaj znow nastepuje podzial, poniewaz byly trzy rodzaje palikow (a przynajmniej tyle widzialem) pierwszy, jakiego we wroclawiu nie ma, to prosty pret metalowy osadzony trwale w podlozu, z wybrzuszeniami na swojej dlugosci przy ktorych laczono poszczegolne elementy sieci kolczastej. Drugi rodzaj palika to teownik stalowy, u gory zaostrzony w "choinke" ponizej ktorej znajduja sie wyciecia do mocowania drutu kolczastego  - takie paliki mozna bylo wbijac bezposrednio w ziemie, bywaly tez i takie, posiadajace betonowa, lub blaszana podstawke. Trzeci rodzaj palika powstawal z preta stalowego odpowiedniej grubosci zaostrzonego na koncu, pret byl powykrecany na swojej dlugosci, a drugim koncu posiadal "korkociag" umozliwiajacy wkrecenie go w grunt. W miejscach gdzie pret wykrecono powstawaly "przelotki" do ktorych mocowano drut kolczasty. Z pewnoscia dwa ostatnie rodzaje palikow byly stosowane we Wroclawiu. Drugim rodzajem polowej przeszkody ppiech. byly zapory wykonane ze palikow drewnianych wbitych w ziemie na ktorych zaczepiano drut kolczasty.

- przeszkody inzynieryjne - we Wroclawiu bylo kilkanascie pietrzen na dwoch rzekach - Widawie i Slezy, czesc z nich miala urzadzenia mechaniczne dla obslugi pietrzenia, czesc to byly kladki z wpuszczonymi w filary prowadnicami umozliwiajacymi ustawienie pietrzenia. Temat ten jest jeszcze bardzo slabo zbadany, jednak znaczenie taktyczne dla twierdzy, wynikajace z istnienia urzadzen umozliwiajacych wykonanie kontrolowanych zabagnien lub zalan, bylo nie do przecenienia.

Poza tym, do omowienia, lacznosc, komunikacja drogowa i kolejowa, hydrotechnika etc.
Połączonych sił działania, zdolne przemóc wszelki trud.